Poznávanie ľudských orgánov sme s deťmi z komunitnej domoškoly Čerešňa ukončovali rozhovorom o liečivých účinkoch plodín na ľudské orgány. Príroda nám ukazuje ako tvary rôznych druhov zeleniny a ovocia pripomínajú ľudské orgány. Jednu takú podobu sme objavili resp. si pripomuli pri cvikle, ktorá sa podobá na srdce a keď ju prekrojíme tak môžeme vidieť pekne prekrvené srdce :)
Ako sme tak cviklu skúmali, zistili sme, že sme od nej ružovo-červení. Super,cviklou sa dá maľovať. Dievčatá cviklu hneď využili vo svojom kozmetickom salóne. Tým sme premostili na využitie prírodnej kozmetiky a rozprávali sme sa o výrobkoch, ktoré sú zbytočne testované na zvieratách, škodia ľuďom a v neposlednom rade i prírode.
Upssss, kúsok cviklovej šťavy skončil na podlahe. Utrela som to utierkou, ktorá samozrejme ostala ružová. "To by boli krásne šaty, takej farby" :) A keďže máme indiánske dni, tak sme sa porozprávali ako indiáni, ale i naši predkovia využívali pri farbení látok prírodu a aj cviklu :)
Tak poďme urobiť pokus vo vedeckej dielni. Cviklu sme nakrájali. A čo teraz? Treba nádobu kde urobíme macerát /výluh za studena/. Nechcelo sa nám riešiť vyváranie nad ohňom, keďže vonku bolo tak pekne. Potrebovali sme veľkú nádobu, lebo cviklovú šatku chceli všetky deti. D. priniesol vaňu, v ktorej sme chovali kalifornské dážďovky. Umyl ju. Popritom sme sa porozprávali o dážďovkách :) Dažďovky mám zatiaľ doma v kuchyni pod stolom :)
Našla som bielu látku, s ktorou by sme si mohli pokus vyskúšať. Látku sme natiahli. Zistili sme, že má tvar obdĺžnika. Čo sa stane keď prestrihneme tento obdĺžnik po uhlopriečke? "A čo je to uhlopriečka?" Povedali sme si čo to je a popritom sme stále strihali, ďalšie deti krájali, ďalší išli zháňať palice. Nebola som si istá na čo nám budú palice, ale nakoniec našli svoje využitie.
A čo sa stane keď prestrihneme vzniknuté trojuholníky na polovicu?
Padol výkrik: “Štvorce!“
Myslíš? Koľko strán má štvorec?
A ďalej už tento blok matematiky pokračoval bezomňa. Deti si navzájom povysvetlovali ako to vlastne s tými geometrickými tvarmi je.
Vzniknuté trojuholníky sme obmotali motúzom a šup ich do vane s cviklou. Tu už prišli na rad palice, s ktorými sme rozdrvili cviklu, aby lepšie pustila šťavu.
Počkali sme do druhého dňa. S nedočkavosťou sme išli pozrieť ako cvikla zafarbila látky. Ako? Nijako :). Látka bola veľmi umelá. Tak sme diskutovali o tom, že nabudúce musíme pokus zopakovať s prírodnými látkami. “A čo sú to prírodné látky?“
A prichádza ďalší rozhovor. Ufff. Idem si naštudovať ako sa vyrábajú prírodné látky tradične i netradične. Som predsa len človek a neviem všetko :)
Do toho začal P. búchať palicou od cvikly do Zeme. E. kričí: "Nebúchaj, spôsobíš zemetrasenie!" K. : "A čo je to zemetrasenie?"
Takto spoznávame život. Živo :)